Forfatter Emne: DE alternativ, sysetm på egen disk og installation?  (Læst 2703 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

steen-p

• Jeg er ny!
  • *
DE alternativ, sysetm på egen disk og installation?
« Dato: 30 August 2011, 13:20:37 pm »
Det begynder efterhånden at være tiden hvor jeg ikke kan holde mig længere fra at migrer fra WHSv1 til WHSv2.

Jeg har trukket beslutningen, da jeg har afventet DE alternativerne. De begynder at være på trapperne (Drive Bender, DrivePool.....), så beslutningen om WHSv2 er ved at være tæt på :-)

Det bliver en I3-T2100 løsning som er beskrevet i flere indlæg her.

Er der nogen der har erfaringer med DE alternativer og kan anbefale en af kandidaterne?

WHSv1 har jeg system og data på samme (fysiske) disk. Bør jeg denne gang afsætte en disk dedikeret til systemet?

Når jeg engang har fået samlet maskinen, hvordan får jeg så installeret WHSv2? Er det nødvendigt at købe et USB DVD drev, eller kan der bootes over nettet?

Mvh Steen

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
Sv: DE alternativ, sysetm på egen disk og installation?
« Svar #1 Dato: 31 August 2011, 10:59:23 am »
Hejsa

Jeg vil indrømme at jeg ikke ikke har prøvet nogle af DE alternativerne, men kan huske at sidst jeg satte mig ind i de forskellige kom jeg frem til at http://www.drivebender.com/ er den umiddelbart bedste løsning.

Det er dog tydeligt at produktet stadig er i beta, og jeg vil ikke anbefale at benytte det for RC eller RTM.

Jeg ser ikke den store fordel ved at placere OS på egen disk.

Jeg har lavet en guide til installering med USB nøgle, du kan se den her http://www.mediacenterblog.info/2011/06/installing-whs-2011-on-headless.html
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

steen-p

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #2 Dato: 01 September 2011, 08:38:16 am »
Jeg er ikke særlig kyndig på området, men Drive Bender har i et stykke tid været min favorit. RC kommer i næste uge, så inden jeg får taget mig sammen o.s.v., så er den endelige release klar :-)

Hvis jeg ikke læger på OS på egen disk, så vil jeg gerne have at OS ligger på en mere "sikker/robust" 2 TB disk end dem jeg ellers anvender, da prisen har haft en stor indflydelse på valget hidtil. Nogen forslag til hvad det bør være?

Perfekt guide du har lavet - nu kan jeg vist ikke finde flere undeskyldninger for at trække det længere :-)

Mvh Steen

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #3 Dato: 01 September 2011, 13:29:46 pm »
Min egen løsning er:

2 x 2TB diske i RAID1.
1 x 2TB Løs disk
1 x 2TB løs disk

OS er naturligvis installeret på RAID volumen, og her gemmer jeg også billeder og dokumenter osv. De løse diske benytter jeg så til optaget tv og film.

Det er ikke fleksibelt, men omvendt mangler jeg ikke noget i forhold til det gamle DE setup da jeg alligevel ikke duplikerede tv/film. Eneste ulempe er at man mangler fleksibiliteten.

Jeg er generelt lidt "på tværs" når det kommer til harddiske, og mener ikke det kan forsvares at købe "enterprise" diske til WHS brug. Jeg anderkender at "enterprise" diske er "bedre" diske, og især ved RAID5+6+10+50 løsninger nærmest et krav pga. de nødvendige funktioner for at holde perfomace i RAID. Jeg mener dog ikke nødvendigvis at de holder længere, og dette bekræftes i mit daglige virke hvor jeg har adgang til rimelig omfattende RMA statistik for begge typer diske i mange forskellige mærker.

På nuværende tidspunkt vil jeg anbefale Seagate´s "Green" LP diske. 
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

steen-p

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #4 Dato: 20 September 2011, 16:53:11 pm »
Var omkring GLS og hentede følgende i dag: Fractal Design Array R2, Intel DH67CF motherboard, i3-2100T processor, 2TB disk og så 2x4GB RAM som var forkerte :-(

Jeg store torsk  :'(

RAM er en jungle for mig - skal jeg bare købe det billigste Mushkin eller??? Gode forslag modtages med kyshånd!

Mvh Steen

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #5 Dato: 20 September 2011, 21:37:44 pm »
Jeg ville investere i 1 eller 2 af disse http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=654535

Til den pris ville jeg nok nappe 2 stk, selvom det er lidt overkill.

steen-p

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #6 Dato: 21 September 2011, 19:04:54 pm »
Tak for rådet - de er købt hjem. Maskinen er samlet og næsten installeret - men den kan ikke installere LAN driverne :-(

Kan se der er andre der har haft det problem. Hvordan løste du det?

Mvh Steen

steen-p

• Jeg er ny!
  • *
« Svar #7 Dato: 21 September 2011, 20:13:20 pm »
Fandt svaret der ude  ;)

Så mangler jeg at få løst et issue med SM Bus Controller  >:(

Mvh Steen

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #8 Dato: 22 September 2011, 10:26:51 am »
Jeg ville have haft advaret dig om netkort driveren, men fandt ikke lige tiden.

SM Bus driveren er en del af Intel´s Chipset drivere, pakken til win7 x64 burde køre uden problemer.