Forfatter Emne: Motherboard med 2 CPU  (Læst 2016 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
Motherboard med 2 CPU
« Dato: 06 September 2011, 07:40:09 am »
Hej

Jeg har en SuperMicro 7033A-TB med en Xeon 2,8GHz installeret.

Jeg overvejer at udskifte den til 2 stk Xeon.

Men nu har jeg ledt og ledt uden at støde på eller forstå.

Den CPU jeg har nu er 32 bit. Er det sådan at 2 CPU giver 64bit eller skal CPU være 64?

Jeg har indsendt supportsvar til SuperMicro om min server er i stand til at køre 64bit, og det er den, men som sagt er spørgsmålet om det er med en CPU 64bit eller med 2 CPU 32 bit.

Soklerne på bundkortet er mPGA604 og selv om jeg ved det, har jeg haft svært ved at finde oplysninger.

/Hjalmar

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
Sv: Motherboard med 2 CPU
« Svar #1 Dato: 06 September 2011, 11:40:09 am »
Hej Thjalmar

Først og fremmest giver 2 x 32bit CPU´er ikke 64 bit funktionalitet.

Min anbefaling vil klart være at udskifte serveren. Nu har du ikke skrevet modelnummeret på din CPU, men i værste tilfælde er det en 145w cpu, og 2 af disse vil kunne mærkes på elregningen.

Dernæst er din server, selv med dual CPU setup, håbløst langsom i forhold til hardwaren i dag. Sammenligner man ren regnekraft (passmark resultater), score intel´s mindste "Sandy Bridge" CPU (G620T) mere end 4 gange så mange point som din Xeon 2,8.

I forhold til dual Xeon setup´et vil det betyde at du får dobbelt så meget performance i en enkelt 35w CPU, i forhold til de 2 x 145w. Dertil kommer at bus/memory hastigheder osv. også er fordoblet siden "dengang"

Husk på at Intel til dato opfylder "Moores lov" om at fordoble antallet af transistorer hvert 2. år, så hardware med den alder som din server er forældet.

Jeg forstår godt "charmen" i at have en "rigtig" server med dual Xeon CPU, men når den i praksis er så langt bagud syntes jeg tiden og pengene er bedre brugt på noget nyt hardware.
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

Pyrotek

• Junior medlem
  • **
« Svar #2 Dato: 06 September 2011, 16:07:26 pm »
Kan kun tilslutte mig (desværre) men der er kun en vej og det er ny hardware medmindre man er ligeglad med sin pengepung og miljøet  :'(
Min Server:
CPU: Intel Core i3 4130T 2.9 GHz
Bundkort: Intel Desktop Board DQ87PG
RAM: 8 Gb. Crucial DDR 3 1600.
OS disk. Intel 730 SSD 240 Gb.
Back-up Disk. Seagate LP. 2 Tb.
Video folder 2* Seagate Desktop HDD.15  4 Tb. Mirror.
Foto, Musik o.a. folder 2* WD Green 1 Tb. Mirror.

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #3 Dato: 07 September 2011, 22:18:36 pm »
Hej Biostar og Pyrotek

Ja det har du ret i, og det er nok hængen i den gamle maskine som bare kører super.

Og så er der jo det med strøm, fo den trækker en del ud af stikket derhjemme.
Og jeg har for lang tid siden sagt det er en driftomkostning, men for den pris jeg betaler om året for den kan jeg købe en ny hver 1½ år.

Men det er jo også sådan at jeg hænger fast i det gode hardware som jeg kender ud og ind  :D

Men jeg har alligevel en drøm om at få en 64bit cpu i maskinen, måske kan du hjælpe der.

Min server er en SuperMicro 7033-T
http://www.supermicro.com/products/system/tower/7033/SYS-7033A-T.cfm

Og ligeglad med mijøet  :( Det er jeg heldigvis ikke, jeg har været ude med riven i vores hjem og sparet strøm for omkring 50%
Og selvfølgelig kan jeg få det længere ned med en ny server.

Jeg synes dog ikke der er noget jeg 100% kan tilslutte mig af ny hardware.
Jeg vil have hotswap i maskinen, jeg gider ikke skulle stoppe min maskine for at skifte en disk.
Og der er ikke kommet et system de lever op til det jeg ønsker og som på et eller andet plan bruger mere strøm.
Det jeg gør med min WHS nu er at sætte den i dvale når der ikke er brugere online, og når jeg skal bruge den udefra, går der lidt længere inden jeg er online, men det er til at leve med.

/Hjalmar

Ps. nu er det 3 gang jeg forsøger at svare, hver gang har jeg fået msg, at min session er udløbet  >:(
Første gang jeg forsøgte var inden Pyro skrev  :D

Biostar

• Global Moderator
  • Senior medlem
    • MediaCenterlog.info
« Svar #4 Dato: 09 September 2011, 08:32:58 am »
Kan du finde modelnummeret på den du har nu?

Så vidt jeg lige kan se burde den allerede være 64bit. Men der var rigtigt mange modeller dengang, så det er lidt svært at få et overblik.

Under alle omstændigheder tror jeg du skal på brugt markedet for at finde en.

Når nu du snakker 64 bit går jeg ud fra at det er fordi du vil opgradere til WHS2011. Husk at WHS2011 er begrænset til kun at understøtte 1 fysisk cpu.
Min WHS: WHS 2011, Core i3-2100T, Intel DH67CF, 8GB DDR3 ram, 4*2TB Seagate LP , Fractal Array R2.

Min NAS: Synology DS-210J, 2*1,5TB WD Greenpower

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #5 Dato: 09 September 2011, 09:15:47 am »
Hej Biostar

Damm, godt du fik mig der, for jeg var ved at gå i luften med 2 CPU.

Nå, men der er kun den model 7033-TB

Det er jo en preconfigurreret maskine, Vi (min hardware tekniker, men han er der ikke mere) valgte selv hvad der skulle være i maskinen.

Du har ret i at den skulle være 64bit, der hvor den fejler er helt sikker den 2.8GHz der er i.

Den kan alt efter om man kigger på selve maskinen eller motherboard køre .ed en 3.06GHz eller en 3.20GHz

Så er opgaven at finde en CPU der er 64bit arkitektur, og ikke som den jeg har i nu som på Intels hp står til 32 bit.

/Hjalmar