Forfatter Emne: synology kode på en mappe som admin ikke kan Se / Røre  (Læst 2878 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

chrek

• Junior medlem
  • **
synology kode på en mappe som admin ikke kan Se / Røre
« Dato: 05 Januar 2012, 21:24:21 pm »
Hej WHS Forum

Jeg har en ds110J..

Jeg kan ikke finde ud af hvordan man opretter en bruger til en mappe med kode på som kun den bruger har adgang til uden at admin kan se / røre den  :o

Men problemet er jo at admin nemt kan gå ind og redigere opsætningerne på mappen og derved ha adgang til mappen som vedkommen tror er kode beskytttet... :o

(Hvis nu bruger hedder kasper og kasper laver et password som admin ikke kender, kan admin meget nemt få adgang til mappen, fordi han jo er administrator på serveren!.) håber I forstår hvad jeg mener.

Håber der er nogen der er mere kloge end mig.... :P

God dag

/ Magnus

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
Sv: synology kode på en mappe som admin ikke kan Se / Røre
« Svar #1 Dato: 07 Januar 2012, 12:47:02 pm »
Hej Magnus

Ja, da det nu er en NAS er det ikke sikkert det vil virke, men under windows lukker du administrartor ude ved som administrator selv at fjerne kontoen administrator.

Men det er jo også sådan som ordet administrator antyder den der er controller, og jeg som administrator har adgang til ledelelsens mappe eller min egen chefs mapper og det selv om de tror jeg er lukket ude. Det handler om tiltro til sin system administrator (vi er 2 i afdelingen) så de ikke kikker som det er ment de ikke skal.

For uanset hvad jeg kan jeg altid tvinge mig adgang til en låst folder, men det er jo ikke det der er meningen.

Jeg er ikke sikker på at kasper kan fjerne kontoen administrator, men det er selvfølgelig også en mulighed.

/Hjalmar

chrek

• Junior medlem
  • **
« Svar #2 Dato: 07 Januar 2012, 20:04:02 pm »
Hej Hjalmar

Takker for svar. kan godt se/forstår hvad du mener ang. administrator, men det kunne jo være der var nogen der hade en gylden løsning på problemet :-)

Det kan være det ender med at man har den mappe liggende på en sky. uden for nas'en for så er der jo ikke noget problem, det er jo så bare og finde et sted der er sikkert - gratis ikke minst. og som kan fungere sammen med nas'en.

/ Magnus

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #3 Dato: 07 Januar 2012, 20:18:37 pm »
Hej Magnus

Ja, du har ret, det kommer i fremtiden. Et firma som TDC har lavet et produkt med en 500GB harddisk hvor du kan lægge dine data, der laves så backup ud i skyen (TDC's), der er dog kun adgang hvis du har pågældende boks. Tilgengæld er dine data sikre, for hvis boksen går i stykker, får du bare en ny, og du er igang igen med dine data.
Det jeg godt kan lide det er de mapper der kan mappes og optræde som netdrev.
Det gør det jo også med WHS, men jeg kunne godt tænke mig en løsning i den stil hvor mine vigtigeste data også ligger som en backup i skyen, men som et mappet drev.

Ang. administrator, så har jeg 2 ungee mennesker i huset der er helt hysteriske med om jeg kigger i deres data. Jeg har vist dem at min konto ikke kan kigge ned i deres mapper (de ved ikke administrator kan) og har fortalt dem jeg ikke gider kigge i deres mapper, det har jeg set for mange uinteressante bruger mapper til  ;)

Der har selvfølgelig også været den mappe hvor en medarbejder er stoppet og der lå en interessant fil i mappen, som jeg skulle vise min daværende chef. Desværre havde jeg også kigget andet igennem og kom til at trykke på det forkerte link, og der sprang så en saftig sag fra en kvindes underste dele frem  ;D Det var lidt pinligt da der også stod kvinder imellem og så med. Så kan man lære det, inden man trykker.

/Hjalmar

chrek

• Junior medlem
  • **
« Svar #4 Dato: 08 Januar 2012, 19:50:23 pm »
Hej Igen

Ja den med tdc lyder som en god løsning, skal bare ha fundet en sky som passer til synology produkt.

ang. de ugen mennesker hvad de ikke ved har de ikke ondt af... er det ikke sådan ? :P

/ Magnus

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #5 Dato: 08 Januar 2012, 21:11:35 pm »
Hej igen Magnus

Ja, det er også sådan det fungere her i huset.

Fordi du sagde det med en sky der kan bruges til Synology, kom jeg til at tænke på at den kan installeres med addin, ved ikke en døjt om det, men forumet er smækfyldt med masser af emner omkring løsninger til alt muligt. Så der er sikkert også en der har den rigtige løsning til det.

/Hjalmar

thjalmar

• Administrator
  • Hardcore medlem
« Svar #6 Dato: 08 Januar 2012, 21:30:55 pm »
Hej en gang til

Jeg hoppede lige ind på deres forum og skrev cloud på deres forum og fil et hav af hit frem, der er så mange du nok lige bliver nød til selv at kigge på dem.
http://forum.synology.com/enu/search.php?sid=1d449183679581d179607734a2fab7c7

/Hjalmar

chrek

• Junior medlem
  • **
« Svar #7 Dato: 09 Januar 2012, 09:51:10 am »
Hej Igen

Ja hold da op der er mange og kigge igennem.

takker for det.

god dag

/ Magnus